تبلیغات
اخبار روز دنیا - بلاتكلیفی در پروژه قطار برقی تهران ـ مشهد

بلاتكلیفی در پروژه قطار برقی تهران ـ مشهد

نویسنده :م ح
تاریخ:چهارشنبه 10 شهریور 1389-01:45 ق.ظ

پروژه‌های نیمه‌تمام، معضلی است كه همواره طی سال‌های گذشته وزارت راه را به خود مشغول كرده است. از آزاد راه‌های تهران - شمال و تهران- پردیس، پل میان‌گذر دریاچه ارومیه و... گرفته تا پروژه‌های ریلی مانند خط آهن اصفهان – شیراز، ارومیه - مراغه و... از پروژه‌هایی هستند كه از نظر مسئولان بسیار مهم ارزیابی شده اما در نیمه راه یا درگیر بوروكراسی‌های اداری شده‌اند یا كمبود اعتبار مانع از پیشرفت اجرایی طرح‌ها شده است.

به گزارش تهران امروز، قطار برقی تهران - مشهد نیز از این امر مستثنا نیست. طرحی كه در تیر ماه سال 1386 در قالب قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی‌‌ ‌به تصویب مجلس رسید، در اواسط سال 87 به‌عنوان مناقصه برای پیمانكار(مهندسی، تامین تجهیزات، ساخت و بهره‌برداری) برای اجرای پروژه مزبور برگزار شد. در نهایت كنسرسیومی متشكل از واگن پارس، برسان، تام ایران خودرو و هیربدان به عنوان پیمانكار انتخاب شدند. اما از آن سال تاكنون و پس از دو دوره تاخیر، كلنگ احداث این طرح ملی كه سودآور و مهم نیز ارزیابی شده، هنوز بر زمین نخورده است. این امر تاجایی است كه پیش‌بینی می‌شود كلنگی كه قرار بود در اسفند ماه سال 87 به زمین بخورد تا یك سال آینده نیز بی‌حركت باقی خواهد ماند. این در شرایطی است كه بهبهانی در مراسم معارفه صاحب محمدی، مدیرعامل جدید راه‌آهن كه در مهرماه سال جاری برگزار شد بر اتمام پروژه برقی كردن قطار تهران ـ مشهد تاكید كرده بود. امری كه تاكنون محقق نشده است و مسئولان نیز از پاسخگویی به
وضعیت فعلی طرح خودداری می‌كنند تا جایی كه گفته می‌شود مدیرعامل راه‌آهن به‌طور مستقیم مسئولیت این پروژه و اطلاع‌رسانی در این خصوص را در اختیار گرفته است. وی نیز هنوز در این ارتباط در این ارتباط تنها وعده داده است كه برای اجرای طرح از سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود.

تجدید مناقصه از مرحله استعلام
با این وجود نورالله بیرانوند، مجری طرح برقی كردن قطار تهران - مشهد درخصوص زمان اجرایی شدن پروژه برقی كردن قطار تهران - مشهد می‌گوید: پس از ورود سازمان بازرسی به مناقصه برقی كردن قطار تهران - مشهد و ابطال مناقصه همچنان در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری مناقصه جدید هستیم. این در حالی است كه گفته می‌شود، مناقصه برقی كردن قطار تهران – مشهد از مرحله استعلام قیمت بین همان شركت‌كننده‌های قبلی یكبار دیگر برگزار می‌شود. این امر به دلیل توصیه سازمان بازرسی به راه‌آهن جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد. بیرانوند در این خصوص گفته بود: به دلیل ركود اقتصادی به وجود آمده در دنیا، نبود سرمایه‌گذار و تامین نشدن فاینانس مورد نیاز از شركت‌ها خواسته شد تا در مناقصه مجدد شركت كرده و قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهند. بنابر اظهارات وی، به دلیل تغییر و تحولات اخیر در سطوح مدیریتی راه‌آهن زمان مشخصی برای برگزاری مناقصه تعیین نشده است. مجری طرح برقی كردن قطار تهران – مشهد با ذكر این مطلب كه تجدید مناقصه قانونی است، عنوان كرد: رضایت تمام شركت‌ها جلب و جوانب قانونی كار دیده شده تا دیگر شكایتی از جانب افراد حقیقی و حقوقی مطرح نشود. در این میان محسن پورسیدآقایی، كارشناس حمل‌ونقل با بیان اینكه در این مناقصه، اشكالات حقوقی زیادی وجود داشت و بنا بر نظر سازمان بازرسی، راه‌آهن موظف به برگزاری مجدد مناقصه شده‌است، توضیح می‌دهد: اما اگر مناقصه تایید هم می‌شد، راه‌آهن و وزارت راه بودجه‌ای برای این كار نداشتند و هم‌اكنون نیز كه قصد برگزاری مجدد مناقصه را دارند، تكلیف بودجه این طرح مشخص نیست. وی با تاكید بر اینكه مناقصه برگزار می‌شود اما معلوم نیست كه بودجه موردنیاز برای پروژه چگونه ظرف سه سال توسط دولت یا وزارت راه تامین می‌شود، می‌افزاید: اجرایی شدن طرح به بودجه‌ها بستگی دارد اما با افق فعلی بودجه‌ها و طرح‌های شركت راه‌آهن به نظر نمی‌رسد امكان تخصیص بودجه برای این طرح وجود داشته باشد مگر اینكه دولت عزمش را جزم كند و بودجه عظیم جداگانه‌ای را برای توسعه بخش ریلی خارج از بودجه‌هایی كه همه ساله در نظر گرفته می‌شود، اختصاص دهد. پورسیدآقایی با بیان اینكه برای اجرای پروژه‌ای مانند برقی كردن قطار تهران – مشهد به بودجه‌ای سه برابر بودجه فعلی نیاز است، اظهار می‌كند: در صورت تجدید مناقصه، وزارت راه به امید فاینانسر چینی است، علاوه بر اینكه افقی برای فاینانس مشخص نشده و این خطر نیز وجود دارد كه چینی‌ها زمانی كه پروژه‌ای را فاینانس می‌كنند، كار را خودشان انجام می‌دهند و احتمالا انتظار دارند كه خودشان پیمانكار باشند در نتیجه اگر این طرح با فاینانس اجرا شود، دانش فنی به ایران منتقل نمی‌شود و در نتیجه برای پروژه‌های بعدی نیازمند شركت‌های چینی و خارجی خواهیم بود.

فاینانس، معضل پروژه‌های حمل‌ونقلی
به این ترتیب فاینانس به عنوان مهم‌ترین مشكل پروژه‌های حمل‌ونقلی مطرح می‌شود. آقایی با تاكید بر اینكه یكی از مهم‌ترین عوامل عقب‌ماندگی صنعت حمل‌ونقل، عدم تخصیص منابع كافی به این بخش است، می‌افزاید: پیش‌بینی منابع پایدار برای این بخش مهم‌ترین راهكار توسعه و گسترش راه‌آهن به شمار می‌رود اما در این شرایط روش وزارت راه برای استفاده از فاینانس، سرابی بیش نیست. وی توضیح می‌دهد: در شرایط فعلی تنها شركت‌های چینی برای فاینانس وعده می‌دهند اما این وعده‌ها نیز طی پنج ساله گذشته محقق نشده و اروپا با ایران همكاری ندارد. یادآور می‌شود، طی پنج ساله گذشته هیچ پروژه‌ای با فاینانس در حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری به موفقیت نرسیده است. به اعتقاد كارشناسان، فاینانس بیشتر در زمینه تامین تجهیزات محقق می‌شود، نه در عملیات عمرانی و ساخت. این در حالی است كه اعتبار مورد نیاز این پروژه 800 میلیون یورو عنوان شده و گفته می‌شود 15 درصد اعتبار طرح از منابع تخصیصی راه‌آهن و بقیه از محل تسهیلات خارجی فاینانس تامین می‌شود. این كارشناس حمل‌ونقل معتقد است: مسئولان دولت و نمایندگان مجلس در بیان اهمیت این بخش بسیار صحبت می‌كنند اما در جایی كه باید منابع كافی به این بخش تزریق یا منابع جاری بلندمدتی برای توسعه این بخش در نظر گرفته شود، همیشه كمبودهایی وجود داشته است. وی معتقد است، به‌رغم صحبت‌هایی كه درباره اهمیت حمل‌ونقل ریلی انجام می‌شود، درصد بودجه بخش ریلی نسبت به سایر بخش‌های حمل‌ونقل همواره كاهش پیدا كرده در حالی كه رشد سایر بخش‌های حمل‌ونقلی بیشتر بوده است. بنابر اظهارات وی، قول‌های فراتر از برنامه مشكلی عمومی است كه در همه بخش‌های كشور وجود دارد زیرا برخی از مدیران خواسته‌های خود را در قالب برنامه بیان می‌كنند در حالی كه برنامه به معنای تعریف روشن، زمان‌بندی و نحوه اجرای مشخص است. پورسید‌آقایی تاثیر پیمانكاران بر تحقق پروژه‌ها را عاملی ثانویه دانست و اضافه كرد: در این ‌شرایط مشكل فقدان اعتبار كافی است. جدای از این بحث، انتقادهای بسیاری از سوی كارشناسان به پروژه برقی كردن قطار تهران - مشهد وارد شده است تا جایی كه گفته می‌شود: برخی از مسائل از سوی مدیران به عنوان ضرورت‌های كار مطرح می‌شود اما تا زمانی كه مشخص نیست این ضرورت‌ها چگونه باید عملی شود، تحقق آنها ممكن نیست. براین اساس، برقی كردن قطار تهران-مشهد در یك دست‌انداز تصمیم‌گیری افتاده است و با وجود آنكه حدود یك‌سال از زمان اعلام برنده گذشته، پروژه هنوز بلاتكلیف است. كارشناسان و تحلیلگران علت اصلی عقب‌ماندگی حمل‌ونقل ریلی را كمبود اعتبارات عنوان كرده و معتقدند، بخش خصوصی برای ماموریتی كه به این بخش واگذار شده به حمایت سیستم بانكی نیاز دارد. بنابر اظهارات كارشناسان، سیستم بانكی باید موظف شود با تسهیلات مناسب بخش خصوصی را حمایت كند تا در نهایت توسعه ناوگان اتفاق بیفتد. گفتنی است، زمان اجرای طرح برقی كردن قطار تهران- مشهد 30 ماه عنوان شده و گفته می‌شود: لكوموتیوهای برقی مورد نیاز در این طرح 70 دستگاه بوده كه قرار است از شركت‌های معتبر اروپایی به همراه انتقال دانش فنی ساخت و نگهداری به داخل كشور، خریداری شود. بر این اساس، نگهداری این شبكه حمل‌ونقل ریلی برقی به مدت پنج سال توسط پیمانكار انجام و مقرر شده است طی این مدت نسبت به آموزش و انتقال دانش فنی در داخل كشور اقدام لازم به عمل آید. به‌طور كلی مبلغ این قرارداد كه بر اساس آن كنسرسیوم یاد شده به عنوان برنده این مناقصه عنوان شد، 792 میلیون یورو بود كه حدود 85 درصد این مبلغ توسط فاینانس و مابقی توسط صاحب پروژه تامین خواهد شد. در این شرایط به نظر می‌رسد با وجود اقداماتی كه برای اجرایی شدن طرح و تامین فاینانس با بانك‌های خارجی انجام شده بود، ورود سازمان بازرسی و ابطال مناقصه گره اجرایی شدن این پروژه را كورتر كرده است.


نوع مطلب : اخبار 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo