تبلیغات
اخبار روز دنیا - نکات پزشکی

نکات پزشکی

نویسنده :م ح
تاریخ:جمعه 5 شهریور 1389-04:00 ق.ظ

1.برای رفع وجود احتمالی ویروس آنفلوآنزای پرندگان، باید غذاهای حاوی گوشت ماكیان رابا‪۷۰‬درجه سانتیگراد و حداقل به مدت ‪۳۰‬دقیقه طبخ كنید. و برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان از مصرف تخم‌مرغ نیم‌پز و خام نیز پرهیز شود. همچنین در صورت دیدن پرنده تلف شده درمحل زندگی خود، بلافاصله آن را به نزدیكترین مركز بهداشتی درمانی و یاخانه بهداشت اطلاع دهید. 
2.هنگام تهیه غذا ؛ برای حفظ ویتامین های برنج و حبوبات بخصوص ویتامین ب موجود در آنها بهتر است : حبوبات قبل از مصرف در آب خیسانده نشود و فقط شسته شوند . در مورد برنج نیز باید گفت كه اگر سه بار شسته شود تقریبا بیشتر ویتامین ب موجود در آن شسته شده و از بین خواهد رفت
3.ارتباطهای عاطفی مادران باردار با جنین، موجب می شود این نوزادان در آینده از سلامت روانی بیشتری برخوردار شوند. ارتباط عمیقی بین مادر باردار و جنینش وجود دارد. به ترتیبی که مسائل و مشکلات روانی مادر می تواند اثر مستقیمی روی جنین او بگذارد. رابطه عاطفی مادر با فرزند رابطه ای است که تاثیرات آن در سالهای بعد از تولد نوزاد بیشتر مشاهده می شود.
4.در پی کشف ویروس آنفلوآنزای مرغی نوع H5N1 در ترکیه و رومانی و سپس در روسیه و چین، اکنون بیم آن می‌رود که این ویروس در سراسر اروپا و آسیا منتشر شود. اما خوشبختانه در صورت کنترل صحیح طیور و جلوگیری از نشستن پرندگان وحشی در محل‌های نگهداری مرغ و پرندگان خانگی، می‌توان تا حد زیادی از انتشار ویروس و انتقال آن به انسان جلوگیری کرد. انسان از طریق تماس نزدیک با پرندگان زنده و بیمار مبتلا می‌شود؛ همچنین، ویروس از طریق استنشاق مدفوع خشک شده پرنده نیز به بدن انسان راه می‌یابد.
5.عنصر روی یك ماده معدنی كمینه است كه برای حفظ سلامت بدن ضروریست.بهترین منابع غذایی حاوی عنصر روی شامل غذاهای حیوانی مانند صدف‌های خوراكی، گوشت‌های كاملا لخم و بدون چربی، گوشت مرغ، ماهی و گوشت اعضای حیوانات هستند. فرآوردهای لبنی و تخم‌مرغ نیز مقادیر كمتری از عنصر روی را تامین می‌كنند. همچنین عنصر روی كه در شیر مادر وجود دارد بهتر از آنچه در شیرهای فومولی و شیر گاو است جذب بدن نوزاد می‌شود.
6.اگر مشكلات زیر را قبل از سفر احساس می‌كنید رفتن به سفر را به وقت دیگری موكول كنید. اگر شب قبل از سفر و به خصوص اواخر شب احساس پری و غرغر شكم كردید و در صبح دفع مدفوع اسهالی را دارید به سفر نروید. اگر عطش فراوان دارید و احساس پری و همچنین دفع مدفوع اسهالی دارید به سفر نروید. اگر موقع برخاستن از خواب استفراغ بدون تهوع داشتید و گرفتگی عضلات پشت ساق پا دارید به سفر نروید.
7.بدلیل شیوع وبا در كشور تا پایان مهرماه سبزی مصرف نكنید.و از خوردن هر گونه‎‎‎‎‎ سبزیجات‎‎ به ویژه سبزیجات فله ای‎ كـه آغشته‎‎ به گل‎ و لای‎‎ است‎ خودداری كنند. تحقیقات‎ نشان‎ داده‎ است‎‎ میزان‎‎ آلودگی‎‎ سبزیجـات حتـی بـا شستن و ضد عفونی‎ كردن‎ بامواد گندزدا, بالا بوده‎ است‎ كه‎ این‎ عامل‎‎ موجب‎‎ انتقال میكروب وبـا به‎‎ افراد مصرف‎ كننده می‎ شود.
8.از علائم بیماری وبا، بی‌حالی، ضعف، از دست رفتن آب بدن و سرانجام آسیب كلیوی در فرد است. لذا با توجه به فصل تابستان و مسافرت، بهترست مسافران از مصرف آب و مواد غذایی مشكوك به شدت پرهیز كنند و حتما از آب لوله‌كشی یا از بطریهای آب معدنی استفاده كنند و در صورت استفاده از آب چاه، قنات و چشمه آن را به مدت چند دقیقه بجوشانند و بهداشت فردی و عمومی را رعایت كنند.
9.مصرف تن ماهی و ماهی پخته خطر بروز سكته مغزی را در دوران كهنسالی كاهش می‌دهد. خوردن ماهی سرخ شده یا ساندویج ماهی خطر این عارضه را افزایش می‌دهد. تاثیر ماهی بر روی بیماری‌های قلبی - عروقی نیز به نوع پختن این ماده خوراكی و مصرف آن در شیوه‌های مختلف پخت بستگی دارد.
10.بستنی یكی از بهترین مواد ماه‌های گرم سال است كه مصرف آن می‌تواند در تامین كلسیم مورد نیاز بدن كودكان مؤثر باشد. این ماده غذایی عناصر و مواد ارزشمندی همچون كلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامین‌های A و B و C، پروتئین، كربوهیدرات و .. را در خود جای داده است. به خاطر افزایش میزان میكروارگانیسم‌های شیر در مدت كوتاه، بهتر است بستنی تهیه شده از شیر پاستوریزه مصرف شود و از طرفی دیگر بایستی میزان و نوع مواد نگهدارنده، مواد رنگی، نوع بسته‌بندی و استانداردهای یك بستنی مورد توجه قرار گیرد.
11.اگر فردی مدت زیادی در هوای گرم تابستان تحت تابش آفتاب و یا در محیط‌های گرم مانند كوره‌های حرارتی فعالیت كند، دچار گرمازدگی می‌شود. گیجی، استفراغ، سستی عضلات، كاهش فشار خون، رنگ پریدگی، چسبناك و مرطوب شدن پوست بدن، تنفس صدادار، نبض سریع و جهنده و نهایتا اغماست و افزایش درجه حرارت بدن كه گاهی به 40 درجه سانتیگراد هم می‌رسد علایم و نشانه‌های گرمازدگی است. صورت برافروخته و قرمز، خشك و داغ شدن پوست بدن، افزایش درجه حرارت بدن به دلیل كاهش تعریق، بی حالی و سستی علایم و نشانه‌های آفتاب‌زدگی است
12.گیاه ریحان آرام‌بخش بوده و خوردن آن سرفه را تسكین داده و سردرد را بر طرف می‌كند. در مسافرت‌های طولانی اگر به حركت تند اتومبیل حساسیت دارید، خوب است چند شاخه ریحان با خود بردارید و آن را بو كنید تا دچار سردرد و اضطراب نشوید. خوردن ریحان همراه با غذا موجب هضم بهتر غذا و از یبوست جلوگیری می‌كند. این سبزی از مسمویت غذایی پیشگیری كرده و مانند سایر سبزی‌های تازه، سرشار از ویتامین‌های مختلف است، كه هر قدر تازه‌تر باشد از ویتامین بیشتری نیز برخوردارست.
13.نوشیدن روزی 2 یا 3 فنجان شیر بدون چربی یا كم چرب، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 20 درصد كاهش می‌دهد. بالا بودن وزن مهمترین عامل ابتلا به دیابت نوع 2 است و مصرف شیر كم چرب علاوه بر تامین نیازهای تغذیه‌ای فرد، اثر چاق كننده چربی موجود در شیرهای كامل و پرچرب را از بین می‌برد و وزن شخص را كاهش می‌دهد، به همین علت شیر دارای خاصیت محافظتی در برابر بیماری دیابت است.
14.تحقیقات صورت گرفته بر روی چای مشخص شده است كه این نوشیدنی هم خاصیت تحریك كنندگی دارد و هم آرام‌بخشی. چای تا دو دقیقه بعد از دم كشیدن، اثر محرك دارد،‌ اما پس از این مدت به تدریج از خاصیت تحریك‌كنندگی آن كاسته شده و به خاصیت آرام‌بخشی آن افزوده می شود. در ضمن پس از گذشت 5 دقیقه از دم كشیدن، چای كاملا به یك آرام بخش تبدیل می‌شود.
15تماس روزانه مو با آبهای حاوی موادی مانند كلر اثر خشك‌كنندگی بر موها دارد و موجب شكنندگی آنها می‌شود. شست‌وشوی مو با شامپو مناسب را پس از استخر الزامی ا ست و به افرادی كه روزانه شنا می‌كنند توصیه می‌شود موها را با شامپوهای نرم‌كننده و حالت دهنده شست‌وشو دهند؛ زیرا با این كار لایه‌ای بر روی مو ایجاد می‌شود كه از خشك شدن مو جلوگیری كرده و باعث سهولت در شانه شدن مو و شفافیت موها می‌شود.



نوع مطلب : عکس 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo